مجتبی خسروتاج، در خصوص الزام های توسعه صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی اظهار کرد: برای حضور مؤثر در بازارهای صادراتی، نخست باید ظرفیتهای تولیدی کشور را متناسب با تقاضای بازار جهانی توسعه دهیم.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از محصولات پتروشیمی تولیدی ایران، خوراک واحدهای صنعتی در کشورهای هدف بهشمار میآید، افزود: شرکتهای صنعتی در سطح بینالملل در خرید مواد اولیه، به دنبال اطمینان از تحویل منظم و برنامهمحور از سوی صادرکننده هستند. این اعتماد زمانی شکل میگیرد که تولیدکننده ایرانی بتواند در قالب برنامهای بلندمدت، بدون ایجاد وقفه یا اولویت دادن به بازار داخلی، به تعهدات خود پایبند بماند.
خسروتاج ادامه داد: هرگونه تغییر ناگهانی در برنامه صادرات به دلیل نیاز بازار داخلی، میتواند اعتماد خریداران خارجی را خدشهدار کند. بنابراین، یکی از پیشنیازهای کلیدی برای توسعه صادرات، سرمایهگذاری مستمر در صنعت پتروشیمی و افزایش ظرفیت تولید است؛ بهطوریکه امکان پاسخگویی پایدار به نیاز شرکتهای بینالمللی فراهم باشد و تنوع بازارها در کشورهای مختلف نیز پوشش داده شود.